Tiden är natt

 

av Ljudmila Petrusjevskaja

En antihjältinnas svarta, humoristiska skildring av vardagslivets vedermödor.

Premiär: 2005

Spelad 44 gånger
(varav 36 ggr på den egna scenen)

Olika föreställningar:
Offentliga: 43 st
Skolor: 1 st
Abonnerade: 0 st

Övrigt:
Längd: 120 min
Åldersgräns: 18 år


TIDEN ÄR NATT
- en föreställning som manar till igenkänning och reaktioner hos alla som funderat över familjerelationer, moderskap, åldrande och människans behov av en plats i tillvaron.

Möt en medelålders antihjältinnas storslagna, komiska och lömska skildring av sitt vardagsliv med hotande katastrofer och relationer i upplösning i 80-talets Ryssland. Genom hennes brutala beskrivningar framträder konturerna av ett samhälle i sönderfall där människans möjligheter att älska är vingklippta.

Monologen bär undertiteln "Anteckningar från en bordskant" med paralleller till Dostojevskijs "Anteckningar från ett källarhål" är inte svår att se. Den är ett uruppförande efter en roman av Ljudmila Petrusjevskaja som är en av Rysslands mer kontroversiella och internationellt kända författare och dramatiker idag. För Tiden är natt nominerades hon till Bookerpriset och erhöll Pusjkinpriset 1992.

Av Ljudmila Petrusjevskaja
Med Lena Dahlén


Lena Dahlén har arbetat med teater i 19 år, på Teater Trixter och nu på Teater UNO och har tidigare spelat sju enmansföreställningar, varav fyra uruppförnaden. Den senaste var en dramatisering av Willy Kyrklunds roman "Tvåsam" spm spelades i en husvagn och var ett samarbetsprojekt med Västra Götalandsregionen och Teater UNO.


Recensionsklipp:
"Hon gör det bländande roligt; med beska sarkasmer tryfferad av en lika gnistrande svartsyn balanserar hon helt kongenialt sin roll längs Petrusjevskajas slaka lina utan tillstymmelse till skyddsnät"
Anders Thuresson, Bohusläningen

"Som skådespelare har Lena Dahlén en speciell förmåga att växla mellan det elegant representabla och råaste maktspråk - det passar förträffligt i den här rollen. och det har naturligvis väglett henne i dramatiseringen som är ett litet konststycke"
Kristjan Saag, GT

"Rutinen märks i modet att vistas intill textens bråddjup, i scennärvaron. Publikkontakt är bara förnamnet...en underbar mångsidighet, liksom ruvande på en hemlighet, ändå öppnas spjäll i spelet. Så skönt att se!"
Sven Rånlund, GP


«« Tillbaka